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Masaya Kato – Trace Of Voices 7.9

Masaya Kato’s “Trace Of Voices” is an enthralling collection. Throughout “Trace Of Voices” Masaya Kato references a great deal of styles from classical to the hauntological elements explored by groups like the Advisory Circle. Fragments of field recordings and the assorted samples add to this image of a teeming life. Keeping it all in balance is the delicate piano playing, which serves as the framing device to these mysterious pieces. By letting the songs stretch out and allowing the focus to rest on the quiet moments the piece works wonders in quiet reflection.

Perhaps the prettiest moment on the entire collection comes from the tender tones of “GàÑ”. Beginning with the gears of a clock the purview of the song expands. Crackles of sound mesh their way into the texture of the recording. Woodwinds add to the general sense of comfort giving off the general impression of a warm welcoming place. Halfway through the piece Masaya Kato attains a transcendence often associated with Morton Feldman’s works. With a more straightforward approach is the sparkling sounds of “Gດ. On “Gດ Masaya Kato comes close to a peculiar form of sampled classical chamber pop. Love for the surroundings is apparent on the whispered gestures of “Gàá”. By far the highlight of the collection is the beautiful “Gàú” whose samples and playing intermingle to create a surreal landscape not quite tangible.

Working with the sounds of dreams Masaya Kato’s “Trace Of Voices” is a mysterious romantic work.

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And Music Won’t Save You review:

masaya_kato_trace_of_voicesMASAYA KATO – Trace Of Voices
(Time Released Sound, 2014)

È quanto meno simbolica l’apertura del catalogo 2015 dell’etichetta Time Released Sound con un lavoro che incarna la transizione temporale da un punto di vista non puramente fisico-concettuale. Non solo, infatti, la preziosa edizione limitata “Trace Of Voices” è impostata come un vero e proprio calendario dell’anno appena iniziato, ma il contenuto del lavoro di Masaya Kato rispecchia fedelmente l’idea del trascorrere del tempo e delle riflessioni che inevitabilmente vi sono allegate.

Nelle otto composizioni dell’artista giapponese, prive di titolo e contrassegnate soltanto dalla numerazione progressiva, c’è innanzitutto spazio, spazio per la riflessione e spazi tra le note del suo pianoforte, un “bianco” contro il quale il carattere chiaroscurale delle sue partiture si staglia in maniera tanto discreta quando evidente. Field recordings, silenzi saturi ed esili crepiti riempiono solo in parte il fondale di brani che si snodano attraverso cadenze di tenebrosa eleganza, lambendo un grado zero espressivo di un minimalismo neoclassico reso ancora più scarno e delicato dall’incontro con la tradizione giapponese, evidente nel cadenzato dosaggio delle note e nell’aura di naturalismo bucolico che aleggia sospesa su quasi tutto il lavoro.

Si può tuttavia cogliere la compresenza di un’altra anima nei brani di “Trace Of Voices”, costituita da un lato da strutture compositive lievemente più articolate nella parte finale del lavoro (le aperture fiorite degli archi della sesta e dell’ottava traccia) e dall’altro da una spettrale matrice ambientale, che affiora in superfice in maniera avvolgente soltanto nel quarto brano.
Si tratta di una sorta di dichiarazione d’intenti da parte dell’artista giapponese, la manifestazione di una potenzialità suscettibile di essere sviluppata in maniera non necessariamente disgiunta dal paesaggismo tra reale e immaginario condensato nella sequenza di minute stille temporali che forma “Trace Of Voices”.

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And Loop has a review in Spanish and the one below in english:

The prolific Time Released Sound imprint run by Colin Herrick release a new CD edition with a limited run of 150 copies by Japanese composer and visual artist Masaya Kato.
Seamlessly blending field recordings, electronics, delicate piano and other acoustic instruments into a subtle combination of minimalist, ambient and neo classical music.
Most of the pieces open with beautiful crystal piano notes accompanied by recordings as the tic tac of a clock, people walking, rain, draped over all manner of crackling and buzzing and other noises that conjure up nostalgic cinematic images in a dreamlike melancholia.
http://timereleasedsound.comhttp://www.masaya-kato.com

Guillermo Escudero
January 2015

 

 

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